sunnuntai 2. toukokuuta 2021

Kurjet!

Viime aikoina minua on suuresti ilahduttanut kurjet. Olen aina pitänyt kurjista. Ne kiehtovat minua. Mutta nyt olen kokenut suurta iloa iltaisin koska kaksi kurkea ovat lentäneet kotini yltä. Joka ilta. Näen ne olohuoneen ikkunasta.

Jos minä jotain mökiltä kaipaan, niin erityisesti kurkien kirkunaa. Se oli kevään ja kesän merkki! Kurjet käyskentelivät usein mökkipaikkamme metsikön takana ruovikossa. Nyt olen onnellinen jos voin kuulla sen saman ihanan äänen kotoa käsin. Ei ole vedetkään meiltä kaukana. 

 

Kurki (Grus grus), onnen lintu, toi keväällä mukanaan valon ja lämmön ja herätti luonnon henkiin. Muinaisessa Egyptissä kurkea pidettiin auringon lintuna. Kreikassa kurki symboloi valppautta ja älykkyyttä, keisarien Kiinassa puolestaan viisautta ja vanhuutta.

Japanissa kurki liitettiin onneen ja pitkään ikään. Paperikurjin toivotetaan Japanissa onnea syntymäpäiväsankarille tai hääparille vielä nykyisinkin. 

 Kurki on lintujen kuningas, jolla oli enimmäkseen hyviä ominaisuuksia. Kurkien keväinen muutto ennusti kesän säitä. Jos kurkiaura lensi korkealla hyvässä järjestyksessä, tulossa oli lämmin suvi. Jos taas kurjet lensivät matalalla epäjärjestyksessä, osattiin odottaa sateita. Kurjen sanottiin ennustavan asioita äänellään. Keväisin kurjet varoittivat ihmisiä jäiden haurastumisesta.

Kurjen ryhdikkään asennon takia sen sanottiin kannattelevan koko taivaankantta. Rakennuksia kannatteli vuorostaan kurkihirsi. Vastuunkantamisen lisäksi kurki symboloi myös valppautta ja tarkkaavaisuutta. Öisin yksi kurki piti pesimäalueella vahtia. Vahtikurki kannatteli kiveä toisessa jalassa. Kun lintu nukahti, kivi putosi ja kurjet tiesivät vaihtaa vuoroa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit <3 Se ilahduttaa aina :-)